בעשורים האחרונים התפרסמו מחקרים רבים אשר מלמדים על הכוח המגן של ירקות ופירות בפני השמנה, סוכרת, יתר לחץ דם, ועוד.

אחת ההמלצות המרכזיות של מרבית ארגוני הבריאות למניעת המחלות הלא מדבקות, היא הגדלת צריכת ירקות ופירות. כבר לפני יותר מעשור יצאו בארה"ב בתוכנית המיועדת להביא את האוכלוסייה לצרוך לפחות 5 מנות ירק ופרי ליום. 

בעשורים האחרונים התפרסמו מחקרים רבים אשר מלמדים על הכוח המגן של ירקות ופירות בפני השמנה, סוכרת, יתר לחץ דם, ועוד.

מחקר של ה-DASH ( Dietary Approach to Stop Hypertension ) אשר בדק האם להרכב התזונה יש השפעה על יתר לחץ דם (כאשר כמות המלח והמשקל נשארו קבועים), מצא כי תזונה עשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב דלי שומן, מורידים לחץ דם כמו תרופה ללחץ דם, המקבלת את אישור ה-FDA לטיפול בלחץ דם. 

דיאטה זו נמצאה גם יעילה למניעת גורמי סיכון כמו דלקת בדפנות כלי הדם ואפילו מסייעת בשמירה על בריאות העצם. תזונת ה-DASH מבוסס על 7 – 9 מנות של ירקות ופירות ביום. בנוסף, יש מידע מבוסס על הכוח המגן של הדיאטה הים תיכונית בפני מרבית המחלות הרווחות בחברה המודרנית החל ממחלות לב, שבץ מוחי, סוכרת ועד סרטן . 

התזונה הים תיכונית מבוססת על צריכה גבוהה של ירקות ופירות בדומה לדיאטת ה-DASH. ירקות ופירות מהווים מקור תזונתי עשיר למכלול רכיבים תזונתיים בהם ויטמינים, מינרלים, מיקרואלמנטים, פוליפנולים המהווים אנטיאוסידנטים, סיבים תזונתיים ועוד. כל אלה באים באריזה בעלת צפיפות קלורית נמוכה, אשר הופכים את הירקות והפירות מרכיב מרכזי בליבת התזונה המומלצת.

הפערים החברתיים נמדדים בפרמטרים רבים וגם משתקפים בצלחת האוכל. בארה"ב חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה אינו צורך מספיק ירקות ופירות בגלל מחירם. 

לאור העובדה ששעורי ההשמנה והסוכרת גדלים גם בארץ, הכריז משרד הבריאות על כוונתו לטפל בנושא. זמינות ירקות ופירות במחיר בר השגה צריכה להוות מרכיב מרכזי בכל תכנית כזו. 

יש חשיבות לתכנון אסטרטגי כולל, אשר יבטיח שכלל תושבי ישראל יוכלו לקנות ולצרוך ירקות ופירות בכמות המומלצת. 

יש חשיבות שמקבלי ההחלטות במשרדי הממשלה השונים יבינו את ההשלכות של עליית מחירי הירקות והפירות כמו גם דגנים מלאים, מוצרי חלב דלי שומן, דגים, אגוזים על בריאות האוכלוסייה וכתוצאה מכך גם על עלויות התחלואה הנובעת מהחסר. 

בסופו של דבר, חשוב שכבר כיום יישבו מובילי משרדי הבריאות, החקלאות, הפנים והאוצר כדי להבטיח ששפע הירקות והפירות במחיר שווה לכל נפש על פני רוב השנה, אשר אפיינו את מדינתנו, יימשך.  

 


 דורית אדלר היא דיאטנית קלינית, מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה במרכז הרפואי הדסה עין כרם ,חברה בעתיד – עמותת הדיאטנים בישראל וחברה בצוות המקצועי הבכיר של "תוכנית שחר – תמיכה והעצמה במחלימים אונקולוגיים". 

 

רוצים לקבל פרטים נוספים?