"הליכה היא פעילות גופנית מתונה המפעילה את הגוף בתנועה מאוזנת והרמונית ומשפיעה לטובה על מערכות הגוף והנפש."  ההליכה מיטיבה עם כל היבטי הבריאות הגופנית, הנפשית, הקוגניטיבית, החברתית והסביבתית.

עם העלייה במודעות לאורח חיים בריא בעולם, חלה בארץ עליה דרמטית במספר העוסקים בהליכה כחלק משגרת חיים פעילה. בסקר של איגוד הספורט העממי משנת 2009 נמצא כי מספר ההולכים 39% (לפי 33% מכלל הגברים ו- 45% מכלל הנשים) גדל פי ארבע לעומת מספר ההולכים 9% בשנת 1993 . 

"הליכה היא פעילות גופנית מתונה המפעילה את הגוף בתנועה מאוזנת והרמונית ומשפיעה לטובה על מערכות הגוף והנפש." 

ההליכה מיטיבה עם כל היבטי הבריאות הגופנית, הנפשית, הקוגניטיבית, החברתית והסביבתית.

הליכה תורמת ל:

  • תחושת הנאה, רעננות ומרץ. הפגת לחצים ומתחים. שיפור הכושר הגופני. חיזוק מערכות שלד – שריר. שימור טונוס השרירים, והגדלת מאסת העצם הורדה ושמירת משקל בשילוב עם תזונה נאותה. שיפור בחילוף חומרים והשפעה חיובית על מערכת העיכול (מניעת עצירות). איזון ברמת הכולסטרול והשומנים בדם. תפקוד יעיל יותר של מערכות הלב, הדם והריאות. 
  • שיפור מחזור הדם והפחתה בסיכון להתפתחות דליות. שיפור באיכות השינה וסיוע בביצוע מטלות יומיומיות שיפור יכולת הריכוז, הביטחון ודימוי עצמי חיובי.

 

זוהי פעילות מוטורית פשוטה וטבעית, שאינה מצריכה שימוש במתקני ספורט מיוחדים ומתאימה לכל קבוצות האוכלוסייה ולבני גילים שונים. אפשר ללכת בכל זמן ובכל מקום ולשלב את ההליכה בשגרת היום-יום.

המרכז לבקרת מחלות בארה"ב ממליץ על 30דקות של הליכה כמעט כל יום .  עדיף להגיע עד 60 דקות.

ניתן גם לצבור הליכות של 10דקות בכל פעם  שלש פעמים ביום.

כל הליכה נחשבת. ניתן לצבור צעדים לאורך כל שעות היום במהלך יום העבודה (אפילו לאורך המסדרונות) לפניו ולאחריו וכמובן גם בשעות הפנאי (הרחיקו את השלטים מהישג יד, שוחחו בטלפון תוך כדי הליכה והיו מודעים במשך כל היום לאפשרויות השונות להיות בתנועה).

עכשיו נותר רק לקום ולהתחיל ללכת…

שבילי הליכה מצויים כמעט בכל מקום: בדרך לעבודה, מסביב למגורים, בדרך למתנ"ס כשמביאים את הילדים לחוגים, לבית הספר  בפארקים האורבאניים, בדרך לקניות וסידורים.  אם אתם מאורגנים כהלכה תוכלו לאלתר הליכה כמעט בכל מקום, כחלק משגרת חיים פעילה.

גוונו מסלולים, שלבו נופים ירוקים, שבילי עפר או דשא וחול ים.  ההליכה מאפשרת לחוש עצמאות, הרפתקנות, נותנת זמן למחשבה, להתרגעות ולהתנתקות.

וכמובן להצטרף עם המשפחה והחברים לצעדות, ניווטים, משחקי גולף פטאנק וטיולים.

עפ"י דוד בן גוריון: "אין דבר בריא יותר מהליכה" מתוך הספר "באמונתו יחיה" – יצחק נבון.

המלצות

הקפידו על: הדרגתיות בהליכה, הכנה בתחילת ההליכה, הרפיה, שחרור ומתיחות בסיומה. במקרה של אי נוחות האטו. מומלץ לבדוק יציבה וסגנון הליכה מדי פעם.

נעלו נעלי הליכה עם בולמי זעזועים, לבשו ביגוד מתאים לעונות השנה, חבשו כובע רחב שוליים והשתמשו במסנני קרינה. השתמשו במחזירי אור בחשכה ולכו נגד כיוון התנועה.ציוד אישי מומלץ לשאת במותנית ו/או בתרמיל גב. הפעילו שיקול דעת לגבי הליכה עם ווקמן, אביזרי עזר וחפצי ערך.חשוב לשתות בכל מזג אויר לפני, במשך וארי ההליכה. יש להימנע מהליכה בשעות החום הכבדות ובעת גשם מלווה ברוחות עזות.אין לצאת להליכה נמרצת לאחר ארוחה כבדה, וגם לא על קיבה ריקה.אפשר לדבר תוך שמירת קצב הליכה אישי נמרץ, וליהנות מהטבע והסובב.הקפידו על בטיחות וערנות. מומלץ ללכת עם שותפים. שלבו את ההליכה בשגרת היום יום שלכם.

מומלץ להיוועץ ברופא ובאנשי מקצוע לפני שמתחילים בתכנית הליכה.

להגברת סיבולת לב – ריאה מומלץ להגיע לדופק מטרה. מומלץ ללכת בין 15 ל-60 דקות. 5-3 פעמים בשבוע.

 


עדנה בוקשטיין  M.Sc. | יועצת ומקדמת הליכה לאורח חיים בריא ולמסלולי הליכה

רוצים לקבל פרטים נוספים?